2013. március 31., vasárnap

Papírgaluska, és tintaleves.



Április első napja van! Erre a jeles napra mivel is készülhettem volna? 
Olyan kulináris élménnyel, ami semmihez nem hasonítható. Eljött az ideje, a sült, papírgaluska elkészítésének. 
Előtte, körültekintettem, és megállapítottam, hogy senkit nem plagizálok. Nagy elődjeim, - akiknek nyomába sem érek!  lásd: Gordon Ramsay, Jamie Oliver, Gálvölgyi chef, és sokan mások - sem alkottak ehhez hasonlót. Most először készítettem el ezt a finomságot, így merészen, de kicsit bátortalanul vágtam bele.
Elárulom, megérte! Nagyon jól sikerült! Hamarosan ismertetem az elkészítés módját is, de el kell valamit árulnom. 


Tintaleves gazdagon.
Kis hiányérzetem maradt, átgondolva készülő művemet. Ezért, rögtön kitaláltam egy olyan fogást, ami szerintem illik a papírgaluskához. 
Ez az étel pedig, a tintaleves. Tintaleves, és papírgaluska. Ez aztán a nyerő páros! Bármely, neves étterem étlapján, megállná a helyét. 
Van egy megérzésem! Hamarosan, ünnepi ebédként fog szolgálni, több olvasóm asztalán! Nézesd csak meg tenyered, egy cigányasszonnyal!
Ő is megmondja. Tutti frankón!

De nézzük, hogy is készül a papírgaluska:

Hozzávalók 6 személyre:



A papírgaluska hozzávalói.
200 g. újságpapír (lehetőleg  színes) (Én a Tesco reklámújságot használtam, ebből is a tavaszit, mert az ropogósabb)
200 g. színes, A4-es papír,
100 g. kartonpapír, apróra (zsülienre) vágva,
1/4 ív zsírpapír, 
kevés papírtörlő, vagy papírzsebkendő apróra tépkedve, (lehetőleg több rétegű) 
pár szelet krepp papír (elhagyható)
50 g. reszelt sajtpapír, (csak jó minőségűt használj!)
a sütéshez, sütőpapír,
a díszítéshez, ezüstpapír, konfetti.
szükséges még hozzá papírragasztó, ízlés szerint.

Elkészítése:


Gombócokat formálunk.
Az A4-es papírokból egyenként, gombócokat formálunk. 
Ugyanezt tesszük, a lapokra szedett színes reklámújságokkal is. Használhatunk több félét is, de a friss, tavaszi Tescós a legjobb. Szinte roppan a szádban!  Galuskákat, golyócskákat, galacsinokat (Eredet: [galacsin < ómagyar: galacs (golyócska) < ősmagyar: galacs (golyócska) < dravida: kuliyam, kuligam (golyó, labda) < kólam (gömb))   készítünk belőle. Ez több időt igényel, mert csak kézzel elvégezhető folyamat. A lényeg, hogy szabályos, viszonylag egyforma labdácskákat formáljunk, mert így lesz szép, a tálalás után. 



Pihentessük 30 percet.
Ha készen vagyunk velük, fél órát pihentessük. Nem muszáj hűtőbe tenni, jó a szoba hőmérséklet is. Jó, ha lefedjük konyharuhával, mert akkor hamarabb megkel! 
Most, hogy a galuskákkal készen vagyunk, nyugodtan nekiállhatunk a többi hozzávaló elkészítéséhez. 
Az újságpapír másik részének, felszeletelésével folytatjuk. Vékony, egyforma szeleteket készítünk. Laci Bácsi, nem szereti ha valamelyik vastagabb! Tapasztalataim szerint, legszebb szeleteket akkor csinálhatunk, ha öt milliméteres távközökkel vágjuk fel az alapanyagot. Az újságpapír helyett alkalmazható szerpentin szalag, aminek az állaga viszont, meg sem közelíti az újságét!

Karton, zsülienre vágva.
Következik, a kartonpapír, amit vékony csíkokra (zsülienre) vágunk. Jó szolgálatot tesz ilyenkor az iratmegsemmisítő! Gyönyörű szabályos szeleteket készíthetünk segítségével. (A felszelt papírból, akár máglyarakást is készíthetünk, ha alágyújtunk.) 
Ha ezzel is megvagyunk, jöhet a papírtörlő, vagy papírzsepi, esetleg mindkettő. Nem igényel nagy gyakorlatot! A tekercset egyik kezünkbe tartva, csipkedő mozdulatokkal, apró darabkákat formálunk belőle. (a csipkedés, nem összetévesztendő a csipkelődéssel!!!) Ebbe a műveletbe nyugodtan bevonhatjuk, a körünkben tartózkodó fiatalságot is. Szívesen csinálják, és értenek hozzá! Ha papírzsebkendőt használunk, feltétlenül javaslom a vanília illatút. Ellenállhatatlan aromájával, nagyon feldobja ételünket. Használhatunk hozzá még tengeri illatút is. Ezt főleg Dél-Olaszországban alkalmazzák, az étel ízesítésére. (Galachino, de la mare) 
Mentás illattal frissé tehetjük ételünket! (Fresh haluska) 



Fázisképek, az előkészületről.
Most, hogy végéhez közelít az alapanyagok feldolgozása, nézzük meg a lefedett galuskákat. Ha szükséges, forgassuk át őket! 
A papírragasztót, jól rázzuk fel! Ne legyen csomós! Nincs kellemetlenebb, mint mikor egy csomóra harapunk rá. Ha autentikusabbá akarjuk tenni a kaját, csináljuk csirizzel! Én is azzal készítem.
Ha úgy látjuk, kellően megkeltek galuskáink, kilisztezett tepsibe, vagy sütő tálba halmozzuk. Először sütőpapírral béleljük ki, majd zsírpapírt terítünk rá. A zsírpapír biztosítja, hogy ne égjen le! Csak jó minőségű zsírpapírt használjunk! 

Jól halad a munka.
Egy réteg újságpapírt teszünk rá, majd erre helyezzük a galuskákat, szépen, sorban. Nem szabad csak úgy beledobálni, mert a kulináris mellett, esztétikai élményt is szeretnénk nyújtani! A felhalmozott galuskák közé, és rá, csirizt csorgatunk. Csak annyit, amennyit felvesz. Sózni nem szabad! A cellulóz ízét, ne rontsuk el a sóval! Rászórjuk a zsülienre vágott kartonpapírt, majd jöhetnek az újságpapír szeletek, és a legvégén a papírtörlő, vagy papírzsepi, tépkedve.

Mehet a sütőbe.
Sokkal finomabb, ha mindkettőt használjuk. Úgy is készíthetjük, hogy a tepsi felét zsepivel, másik felét papírtörlővel hintjük meg. Erre újabb réteg csirizt teszünk, majd kevés sajtpapírt reszelünk rá, és megszórjuk konfettivel. Ez utóbbi, a kulináris élmény fokozását szolgálja. Lefóliázzuk
, és mehet a hideg sütőbe. Igen! Jól látjátok! Energiatakarékos a recept. Nem kell előfűteni, de még csak bekapcsolni sem. Megtehetitek, de az eredményről, nem kezeskedem! Én esküszöm, a szobahőmérsékletű sütőre. A légkeverésesben, hamarabb kész, de fél óra alatt még a hideg sparheltben is megsül. A vége felé leszedjük a fóliát, és néhány perc alatt rápirítunk a tetejére.

Tálaláskor, selyempapírral díszíthetjük! Ha ismét megszórjuk konfettivel, különleges ízt, és esztétikai élményt nyújt!


Jöhet a cica, megsült a papírgaluska.




Egyszerű, színpompás.
Míg galuskánk a sütőben, teszi a dolgát, gyorsan elkészíthetjük, a mellé stimmelő tintalevest. Ez, talán a legkönnyebben elkészíthető ételek közé tartozik. Elfogyasztása, viszont maradandó nyomokat hagy rajtunk, és bennünk.






Hozzávalók, a tintaleveshez.
Hozzávalók:

1 üveg, korai szüretelésű tinta. (lehet bármilyen színű, de a kék az igazi) ((meg a frankos)) (((a kékfrankos)))

pár csepp, márkásabb tustinta,
néhány nyomtatópatron, toner,
kevés filctoll,
2-3 golyóstoll betét, azoknak a hozzám hasonló golyósoknak, akik idáig eljutottak, és nem pisilték össze magukat, a röhögéstől!!!


Elkészítése, rendkívül egyszerű. Semmilyen gyakorlatot nem igényel!
Kezdő háziasszonyok is bátran belefoghatnak. 

Tintaleves különlegesség. 
Mélytengeri, világító tintahalból
készítettem.
A hozzávalókat összekeverjük, majd fél liter forró vizet adunk hozzá. Ezután felöntjük egy liter hideg vízzel, és forrásig hevítjük. Fél óra alatt kész. Ezalatt kioldódik a nyomtató patronok tintája is, ami kitűnő aromát biztosít ételünknek. Pár csepp minőségi tussal még élvezetesebbé tehetjük. A hollandot ajánlom! Páratlan aromájú. Kóstoljuk! Ha nem elég aromás, tegyünk még hozzá! 
Akkor jó, ha szivárványos lesz tőle nyelvünk. Garantáltan jó hangulatot biztosít társaságban, egymás nyelvének hosszas megtekintése. Gyermekeitek, egyenesen röhögő görcsöt fognak kapni! Garantálom! 
Mindenképpen, világos edényben kell tálalni! Nagyon szép kontrasztot biztosít a világos, és a tintaleves, sötét tónusa. A sötét tónus, megmarad a tányéron később, az elfogyasztás után is! Győzheted sikálni!
Jó étvágyat, és Boldog Napot! 


A menü. Tintaleves, és papírgaluska.



Ui.: Akik végigolvasták írásomat, megérdemlik, hogy beavassam őket az apró kulisszatitkokba. Már februárban elterveztem, a bejegyzést, és témáját. A szöveget is részben megírtam, amit időnként módosítottam. Jöttek az újabb ötletek, stb. A tintaleves hamar megvolt, különböző fotós trükkökkel. 

Nem kalkuláltam be viszont az időjárást. A csiriz egy istennek nem akart megszáradni. Még szerencse, hogy nem az utolsó pillanatra hagytam az "étel" elkészítését, mert nem lettem volna kész vele időre. Nem terveztem, de be kellett vetnem a sütőt is, kis hőmérsékleten, a szárításra. Elvágni, kész művemet, szinte képtelenség volt, bár mindent megpróbáltam. Konyhám legjobb kése, ollóim, és a slicer is alig boldogult a finomsággal.  
Ért egy meglepetés is. A tálalt "ételt" megfordítottam, és rögtön csináltam róla így is egy fotót. A sors fintora, hogy pont a leveles tészta reklámját vágtam ki. Legalább engem is megtréfáltak ezen a jeles napon! 



Így lett "ételemből" süti. Legalábbis leveles tészta.




2 megjegyzés:

  1. Ez zseniális! :)
    Aprónépségem biztosan szívesen segítene itthon is elkészíteni, ha egyszer belevágok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem bántam meg, hogy megcsináltam, de hidd el, több baj volt vele, mint bármilyen komoly étellel. Megérte! Magam is sokat röhögtem közben.

      Törlés