2015. október 3., szombat

Joghurtos, kapros babsaláta.






A bab, a három kedvenc alapanyagom közt van. Volt egy időszak, amikor nem jelenhettem meg bizonyos baráti rendezvényeken új kreációm nélkül, ami természetesen valamilyen babsalátát takart. Szárazbabból, mi másból? A másik két kedvencem, a paradicsom, és a káposzta. Salátában, meg nagyon topon vagyok. Salátát, egyébként, szinte mindenből lehet csinálni. Mivel most éppen Görög ízek versenyeznek egy receptjátékon, eszembe jutott ez a salátám, amit régebben csináltam, de még nem publikáltam. Nem töltöm fel az imént jelzett versenybe, mert nem célom a minden áron való megjelenés. Van aki másként gondolkozik! Én csak szeretném ezt a salátámat is közkinccsé tenni, hiszen ki tudja? Hátha  valakit érdekel? Lehet, hogy valakinek egyszer éppen erre támad étvágya.
Az is tény, hogy a phaszólia saláta tradicionális Görög étel. De ez nem az! Van, ahol zöldbabból is csinálnak salátát. Hogy van-e köze, a nálunk bizonyos tájegységenként paszulynak nevezett babhoz, ez megválaszolatlan kérdés. Tény viszont, hogy a Görög ízek ezt a salátát is különlegessé teszik. Én, mint minden általam készített étel esetében, szabadon bánok fantáziámmal, tehát ebben az esetben is átalakítottam az ételt, saját ízlésem szerint. Amiben követtem az eredeti elgondolást, az a bab, és a görög joghurt kombinációja volt. Tény, hogy eredetileg biztosan másként csinálják, és nekem is csak halvány emlékeim vannak ezzel a salátával kapcsolatban. Ezen élményeket, a népszerű üdülőhely, Paralia valamelyik utcai kifőzdéjében gyűjtöttem, sok-sok évvel ezelőtt. Azt akkor phasolia salat-nak (Σαλάτα με φασόλια) hívták. Az enyémet nem!

Ott tehát nem így ettem, de nem is a tökéletes másolat volt a célom.

Így készítettem:




A babot éjszakára beáztattam, másnap feltettem főni sós, enyhén ecetes vízben, néhány babérlevéllel. Mikor megfőtt, a babot leszűrtem, a babért kidobtam. Elkevertem Görög joghurttal, félkarikára vágott lila hagymával, házi ételízesítőmmel, (nátrium benzoát mentes) kevés morzsolt oregánóval, szárított kaporlevéllel, zúzott fokhagymával, sóztam, enyhén megborsoztam.


ezekből csináltam:
500 g. nagy szemű salátabab,
2 kisebb fej lila hagyma,
400 g. görög joghurt, vagy 200 g. natúr joghurt, és 200 g. tejföl keveréke)
1/2 kávéskanál morzsolt oregánó,
1 kávéskanál szárított kaporlevél,
5 gerezd fokhagyma fokhagymanyomóval szétnyomva,
kevés só,
frissen őrölt bors, ízlés szerint,
1 kávéskanál saját összeállítású ételízesítő. (nátrium glutamátot nem tartalmaz)




Mint kiderült már, nem ragaszkodtam az eredeti recepthez. Abban karikára vágott dinsztelt vöröshagymával pácolt bab volt, enyhén ecetesen, természetesen görög joghurttal. De a görög joghurt inkább az általunk ismert tejfölre, mint az ivójoghurtra hasonlít. Kaprosan, fokhagymásan csináltam, tehát inkább hasonlított a tzatzikira, mint bármely más, előzőleg elkészített egyéb salátámra. Én a lila hagymát nem pácoltam, mert nem éreztem szükségesnek. És még egy dolgot nem tettem. Nem öntöttem hozzá olíva olajat, mint azt a görögök minden étellel megteszik. Lényeg az, hogy ismét készítettem egy igen finom salátát! Nem először, és nem is utoljára. Salátáim jelentős részét hamis majonézzel csinálom, így babsalátát is készítettem már ezen a módon.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése